Verdien av å snakke sammen

En nettside blir aldri ferdig. Den bør bare bli bedre og bedre, i alle fall hvis du tar deg tid til å snakke med de som bruker den.

Vi leser alle tilbakemeldinger som kommer inn via «Fant du det du lette etter»-funksjonen som ligger nederst på alle tekstsider. Det har blitt over 5000 meldinger fra de som bruker nettsiden, fra de nye sidene ble publisert i mars 2016 og frem til i dag. Disse tilbakemeldingene er gull verdt, men vi vil gjerne vite mer om hvordan folk bruker nettsiden og om de faktisk finner det de leter etter. Derfor må vi snakke med folk.

Testing 1.0 – slik gjorde vi det

Vi satte av to dager i mars. Vi brukte Kloa som er et lokale rett utenfor rådhuset. Der hadde vi PC, mobil og nettbrett og det var alltid to av oss som jobber i webredaksjonen der for å snakke med folk. Vi serverte kaffe og litt Twist.  Alle som var med å teste var med i trekningen av en kake fra kommunens flotte kjøkken.

Spør folk om de vil komme

Vi inviterte via Facebook:

Facebookpost - invitasjon til testingVi sendte ut invitasjoner til voksenopplæringen, biblioteket, seniornett og nettverket «Med hjerte for Arendal». Vi spurte folk som gikk forbi om de ville være så snille å hjelpe oss.

Still de gode spørsmålene

Her er noen av spørsmålene vi stilte:

  • Du skal bade på Stinta svømmehall. Du lurer på når det åpent og hva det koster.
  • Du har en gammel en gammel tante som har demens – hvordan vil du gå frem for å finne informasjon om hjelp?
  • Du ønsker å leie en gymsal. Hvordan finner du informasjon om booking og pris?
  • Noen graver utenfor huset ditt. Du lurer på hva dette er og hvor lenge skal de holde på? – hvordan vil du gå frem for å finne informasjon om hjelp?
  • Du lurer på hva som skal diskuteres i dagens bystyremøte – hvordan finner du informasjon om dette på nettsiden?
  • Du har hørt at det skal bygges noe på Vindholmen og lurer på hva som skal skje. Finner du informasjon om dette på nettsiden?
  • Hvor mye må jeg betale i eiendomsskatt? Prøv å finn dette ut på nettsiden.
  • Du lurer på hvor du kan plassere søppeldunkene dine. Hvordan finner du informasjon om dette på nettsiden?
  • Du gleder deg til 17. mai og vil allerede nå planlegge dagen. Hvordan går du frem for å finne informasjon om dette?
  • Du skal søke tilskudd til koret ditt. Hvordan kan du søke?

Hva lærte vi?

  • Vi fikk flere AHA-opplevelser – du gjør det sånn, ja 🙂
  • Vi oppdaget nye søkeord
  • Vi fant og rettet feil
  • Vi oppdaget at folk ser andre sammenhenger enn oss
  • Folk bruker andre ord – de kan ikke det kommunale stammespråket vi fortsatt bruker alt for mye
  • At mange folk ikke har hatt behov for å bruke nettsiden
  • At det alltid er nyttig å snakke med folk
  • At det er hyggelig å snakke med folk 🙂
Hilde fra webredaksjonen sammen med tre glade damer.
Lise og Vidar fra webredaksjonen sammen med Tatiana og William fra Arendal voksenopplæring.

Hvordan bruker vi det vi har lært?

Å snakke med folk er fint. Men, i denne sammenhengen skal det også være noe litt mer. Vi gjør dette fordi vi er oppriktig nysgjerrige på hvordan folk bruker nettsiden vår. Vi vil at nettsidene skal fungere for folk flest. Derfor er det ikke bare fint å snakke med folk, vi må snakke med dem. Vi skal forstå og løse. Derfor gjør vi i webredaksjonen justeringer hele tiden, vi vurderer og diskuterer. Løsningene skal være basert på så mye fakta som mulig – både fra statistikk og brukerundersøkelser. Vi har allerede gjort justeringer basert på det vi lærte denne gangen.

Testing 2.0 – hva gjør vi neste gang?

Vi lærer noe nytt hver dag. Etter at vi gjorde denne testingen var noen av oss på workshop med Gerry McGovern. Der lærte vi mer om hvordan vi kan teste oftere og enda enklere.
Du kan lese mer om hva han mener på http://gerrymcgovern.com/

Vi skal prøve oss på en utedag i måneden. Snakke med folk enda mer enn vi har klart så langt. Ett internt møte mindre, et ekte menneskemøte mer. Vi skal i alle fall prøve.

Målet er klart: Gjøre livet litt enklere og spare tid, slik at folk kan bruke tiden sin på morsomme ting. Altså ikke henge på kommunens nettside.

Vi snakkes nok snart igjen.
– Camilla Havik Cole (@grusommemilla)