I forrige uke tok vi skrittet ut i den virkelige verden for å teste om det vi har jobber med i over et år nå faktisk fungerer. Hvis vi skal være helt ærlige, så både gruet og gleder vi oss. Jeg tenkte så mange ting: tenk om ingen vil snakke med oss, enn om de ikke liker den nye nettsiden i det hele tatt, hva om det faktisk ikke fungerer.
På en helt vanlig torsdag og fredag tok vi derfor med oss pc, nettbrett, roll-up og godt humør. Vi gikk ut av rådhuset og inn på Arenasenteret. Der rigget vi oss til og det tok ikke lang tid før vi var i gang. For det viste seg at mange ville snakke med oss. De aller fleste likte den nye nettsiden og det aller meste fungerte. I løpet av to dager snakket vi med over 100 mennesker.
Dette er noe av det vi lærte:
- De aller fleste syntes at den nye siden blir ryddigere og mer oversiktlig
- Noen synes den er litt kjedelig og trist
- Noen synes den er veldig fin
- De aller fleste mener at den blir mer tilgjengelig
- Noen savnet bilde på førstesiden, men ikke så mange som vi kanskje hadde trodd
- Søk blir viktig, kanskje spesielt på helsetjenestene. Her er det mange sider og noen ganger vanskelig å finne frem ved å klikke
- Ledige stillinger var vanskelig å finne
- Mange hadde aldri brukt kommunens nettside
Dette er noe av det vi har rettet:
- Det er vanskelig å vite at feiing av piper ligger på Østre Agder brannvesen sin side. Vi har derfor lenket det opp under Plan, bygg og eiendom også
- Informasjon om eiendomsgebyrer var vanskelig å finne. Vi har laget lenker til disse sidene på flere steder
- Vi har prøvd å gjøre ledige stillinger mer synlig
Noe av det fineste jeg fikk høre den dagen jeg testet nettsiden var en mann som sa:
– Så fint at dere er her og snakker med folk!
Det gav meg fortsatt tro på at det viktigste vi gjør, og skal fortsette å gjøre, er å snakke med mennesker – både innbyggere og våre egne ansatte.
-Camilla Havik Cole