Portaler i dag. Hva blir det i morgen ?

Et slags innlegg i debatten om digitalisering, digitale tjenester og #webogsånn

Dette innlegget ble på et vis fremført på et internt dagsseminar med tittelen «Brukerreisen – fra portal til brukertilpassede tjenester» tirsdag 2. september 2014.

Hei. Jeg heter Camilla Havik Cole. Jeg er webredaktør i Arendal kommune og i tillegg er jeg leder for «Forvaltningsgruppe for digitale brukerbehov». Vi het tidligere «Forvaltningsgruppe portal». Vi skiftet navn for litt over ett år siden fordi vi ønsket å si at brukerne bør være vårt fokus og jeg blir så glad for å se at vi er flere som tenker de samme tankene. Det at vi er her sammen i dag er i ett skritt i riktig retning.

Jeg har blitt spurt om å si noen ord om følgende tema:
«Portaler i dag. Hva blir det i morgen?»
På jakt etter litt inspirasjon spurte jeg min engelske mann om han hadde noen gode ideer til en innfallsvinkel. Han ville vite hva tittelen på innlegget var og når jeg skulle holde det.
Tirsdag. «Portaler i dag. Hva blir det i morgen?».

Hans kontante svar var onsdag.

Jeg trengte mer enn som så. Google neste. Det er mange som kan si noe om hva som kanskje skjer på onsdag. Og ikke minst det som skjer akkurat nå.

Jeg kjente litt på følelsen av å ville unngå de store se-inn-i-fremtiden-krystallkule-blemmene. I 1995 skrev Clifford Stroll følgende i artikkelen «Why the Web Won’t Be Nirvana»:

«Visionaries see a future of telecommuting workers, interactive libraries and multimedia classrooms….And the freedom of digital networks will make government more democratic.

Baloney. Do our computer pundits lack all common sense? The truth is no online database will replace your daily newspaper, no CD-ROM can take the place of a competent teacher and no computer network will change the way government works.»

Publisert i Newsweek 27.02.1995: http://www.newsweek.com/clifford-stoll-why-web-wont-be-nirvana-185306

Jaja. Jeg våger meg utpå likevel:

Portalenes tid er over.

En portal var i gamle dager (dvs 90-tallet) en inngangsport til andres innhold. Vi lanserte våre portaler i 2009. I 2009 satte vi oss ned foran en PC (gjerne en som hadde et såkalt tårn) når vi skulle på internett. Det at de aller fleste av oss i dette rommet eier en smarttelefon og/eller ett nettbrett gjør at portaltankegangen er gammeldags. Vi eier vårt innhold og mange av våre tjenester. Vi har lenge snakket om innbyggerportalene våre. Det synes jeg vi skal slutte med.

Hjemmeside, internettside, webside, nettsted. Det er det vi har i dag. Vi har mye av det. I Arendal har vi over 3000 sider. Froland har ca 1000. Jeg skriver nyhetssaker om alle de flotte tingene vi gjør i kommunen (og ikke minst hvem som gjør hva og hvordan vi har organisert det hele), penger man kan søke om, jeg legger ut excel-ark og worddokumenter som jeg glemmer å oppdatere eller slette, jeg viser til venstremeny og høyremeny
(ikke tilgjengelig på mobil) og jeg skriver ting som «Velkommen til denne siden om kommunikasjon. Her finner du mer informasjon om kommunikasjon i kommunen.»
Jeg skal slutte med mye av det. Statistikken viser nemlig at overveldende lite blir sett.

Her er noen ganske triste tall fra Arendal:

  • 15% av sidene våre er aldri besøkt
  • Ca 2 % av sidene har mer enn 2500 besøk
  • 75% av sidene vår har mindre enn 150 besøk

(Statistikk fra de siste 12 måneder, Vizzit)

Vi må bruke dette for det det er verdt. Vi kan spare både tid og penger på å lage informative tjenester og nettbaserte løsninger som det er et faktisk behov for.

#oslobeta
Oslo kommune har jobbet lenge med kartlegging av toppoppgaver og hatt en grundig gjennomgang av innhold og tjenester på nett. De har satt brukeren i fokus og vært tøffe når det gjelder prioriering og presentasjon av innhold. Noen fra Arendal har vært på besøk hos prosjektgjengen i #oslobeta. Det var gøy å se at innholdsforvaltere, tjenesteeiere, designere og utviklere jobbet sammen om å utvikle nytt innhold og tjenester på nettsiden som er under utvikling. De har også jobbet mye med forankring i organisasjonen. Det å skape en felles forståelse om brukerfokusert innhold og tjenester er viktig og har gjort at de har klart å jobbe mot samme mål.

Det er vel verdt å følge testnettsiden Oslo alfa og lese bloggen oslobeta.no
Her er noe av det de har skrevet om. Bare titlene er nok til å inspirere meg:

I Oslo kommune er en av de mest besøkte sidene på nettsiden skolenes fri- og feriedager. I bloggen sin skriver de:

«I arbeidsgruppa som jobber med skole har vi startet med å ta et håndfast grep om det aller viktigste området hva gjelder skolehverdagen til Osloungene. Nemlig når de ikke skal være på skolen. Alle byens ambisiøse pedagoger river seg nok i håret, og brenner etter å fortelle om læringsmål og skole-hjem samarbeidets gleder.»

fra blogginnlegget Blanke ark og fargestifter til, oslobeta.no

En enkel løsning er selvfølgelig å legge ut skoleruta. Men #oslobeta ønsker å gjøre mer. De ønsker å lage en kalenderfunksjon som gjør at elever og foreldre enkelt kan laste ned feriedagene, planleggingsdagene og andre kommunale begivenheter til sin mobil.
Så fint. Så enkelt. Smart og digitalt.

#digitalisering og #webogsånn
Det offentlige Norge skal digitaliseres. Alle snakker om digitalisering. Men hva mener vi egentlig med det? Tenker de som jobber med IT, webfolk, fagfolk og prosjektledere de samme tankene når det gjelder digitalisering?

Jeg mener at digitalisering handler om å lage smarte løsninger som gjør hverdagen enklere for brukeren. For å kunne gjøre dette må vi vite hvilke oppgaver innbyggerne ønsker å få løst. Deretter handler det om å prioritere. Det er vondt og vanskelig å si at noe er viktigere noe annet. Men statistikken viser at noen tjenester er mer brukt enn andre og det er noen oppgaver skal løses oftere enn andre.

Vi må begynne med det viktigste.

Ett av mange eksempler:
Et søknadskjema må kunne fylles ut på nett uavhengig av om innbyggeren bruker en smarttelefon, nettbrett eller en PC/MAC. Og det må ikke stoppe der. Skjemaet må selvfølgelig komme rett inn i riktig fagsystem og behandles digitalt. Først da kan vi snakke om digitalisering.

Helt til slutt. Mobil er nå. Ikke til onsdag.

mobileChange)

Todayshow: http://instagram.com/p/W2BuMLQLRB/

Takk for meg!
– Camilla Havik Cole