Nå har det gått litt over 2 år siden skrev jeg mitt første gjesteblogginnlegg på bloggen I all offentlighet. Innlegget het «Kommunal og sosial» og handlet om det å være kommune på sosiale medier og om hvordan vi den gangen jobbet med sosiale medier i Arendal kommune.
To år går fort og mye skjer på to år.
Vi har gått fra 1700 til over 2400 likere på Facebook.
Vi er nå også tilstede på Instagram; i tillegg til Facebook, Twitter og YouTube.
Vi blogger om kommunikasjon i denne bloggen.
Men hvorfor skal vi bruke tid på sosiale medier?
Det hender jeg får spørsmål som «Hvordan går det med kommunens Facebookside da?». Gjerne akkompagnert med en liten latter og et skuldertrekk. Det skjer sjeldnere nå enn for 2 år siden.
Jeg tror og mener at vår tilstedeværelse i sosiale medier gir en verdi og at en liten innsats gir oss mye tilbake. Heldigvis er mange enig med meg.
Vi er tilstede på sosiale medier fordi vi ønsker:
- å være tilstede i en digital kanaler hvor mange av våre innbyggere er
- å vite mer om innbyggernes behov og synspunkter
- å være tilgjengelig og ha en god dialog
- å skape engasjement
Sosiale medier er et nyttig og viktig verktøy for innbyggerdialog, omdømmebygging og beredskap. Jeg mener at man rett og slett må se på det som en annen måte å jobbe på, fremfor en ekstra ting å jobbe med.
Sunn konkurranse
I 2011 var vi Norges nest største kommune på Facebook. I den siste oversikten fra Eksempel kommune (NM i Facebook, april 2013) er vi på 11. plass.
Og vet du hva? Det er helt greit. Fordi det betyr at det er mange flere kommuner som har blitt aktive på sosiale medier og at det er mange som er veldig dyktige.
Altså – det er mange der ute vi kan lære av for å bli enda bedre.
Det jeg avsluttet blogginnlegget mitt med for 2 år siden gjelder fortsatt:
Klart det går an å være kommunal OG sosial!
Ønsker alle en god sommer!
– Camilla Havik Cole