På valgdagen passer det godt med et tilbakeblikk på uka som for mange markerte starten på valgkampen.
En fest for demokratiet og et dansegulv for politikk, sa fylkesmann Øystein Djupedal i forkant av Arendalsuka. Nå har støvet lagt seg på dansegulvet vårt og det er tid for refleksjon og oppsummering.
For oss som jobber med kommunikasjon var det spennende og travle dager både i forkant og underveis i selve uka. I beste Pippi-ånd var det en del «dette har vi ikke gjort før, så det klarer vi sikkert» og vi lærte mye. Og ikke minst – det var utrolig gøy!
Arendalsuka er et stort arrangement og i år var det 27 arrangementer i vår regi, i tillegg til over 120 uavhengige arrangementer. I forkant av Arendalsuka ble det trykket en programavis slik at vi kunne gi publikum god informasjon om og en oversikt over alle arrangementer. Det var interessant å erfare at programdelen av avisa var utdatert så snart den var sendt fra trykkeriet. Nettsiden, http://www.arendalsuka.no, var derfor navet i det store informasjonsuniverset som vi jobbet i. Her oppdaterte vi programmet som var i stadig endring og la ut nye tjenester som ofte ble etterspurt i sosiale medier.
Besøket på nettsiden var 15 ganger så stort under uka sammenlignet med månedene før. Vi var veldig fornøyd med det, men det var også veldig gøy å følge aktiviteten i sosiale medier. Vi startet med ca 900 likes på Facebook og ca 120 følgere på Twitter. Etterhvert som åpningsdagen nærmet seg så vi en stor økning i antall likere og følgere. Vi har i skrivende stund 1842 likes på Facebook og 578 følgere på Twitter. Et av innspillene vi fikk via sosiale medier var ønsket om å kunne følge arrangementene på nett. Det var stor interesse for å få med seg det som skjedde selv om man ikke kunne komme til Arendal. En del av arrangementene ble streamet i nyhetskanalene, men vi fikk også på plass en live-stream fra Arendalsukas egne arrangement slik at alle kunne følge med. Opptakene ligger ute på Arendalsukas nettsider: http://www.arendalsuka.no/direkte/
Det er ekstra gøy når dialogen i sosiale medier gjør at vi blir enda bedre! Allerede nå er vi i gang med planleggingen av arbeidet med kommunikasjon neste år. Aller først skal vi oppdatere sidene med et bildegalleri for årets uke. Det sies at et bilde sier mer enn tusen ord og vi har tatt mange bilder som på alle måter vitner om en vellykket og variert uke.
Likevel vil det aller viktigste for det videre kommunikasjonsarbeidet være å opprettholde den gode dialogen med arrangører, politiske partier og samarbeidspartnere. Og håndtere informasjon på vegne av så mange arrangører er krevende, og dette vil vi ha behov for å finne gode løsninger for.
Vi gleder oss til neste år!
Godt valg!
– Camilla Havik Cole