Mitt første blogginnlegg er inspirert av Ottar Gjerstads innspill i Agderposten mandag 8. april hvor han etterlyser «rette vedkommende» i kommunen. Innlegget traff meg i hjerterota og jeg må innrømme at jeg ble både trist og takknemmelig.
Trist fordi jeg vet at det er mange «rette vedkommende» i kommunen, men at vi i dette tilfellet har tatt et feilskjær. Takknemmelig fordi han tok seg tid til å si i fra.
Gjerstad hadde sendt 5 eposter til oss angående et veiskilt på Kaffijordet påTromøy uten å ha fått svar. Han har imidlertid fått fem av våre standardsvar som automatisk blir sendt fra postmottak@arendal.kommune.no. Jeg har selv vært med på å få på plass dette svaret. Det er ment som en bekreftelse slik at alle som kontakter kommunen vet at vi har mottatt forespørselen. Men så skal vi selvfølgelig svare. I dette tilfellet hadde vi ikke gjort det. Gjerstad har fått svar på sin henvendelse og en unnskyldning.
Jeg jobber med kommunikasjon og er opptatt av at vi skal ha en god dialog med våre innbyggere. God kommunikasjon er ikke lett. Det kan muligens sammenlignes med å balansere på en skøyteegg mens du jobber deg gjennom en krevende 10 000 meter.
Lett? Langt ifra.
Rom for å forbedre teknikken? Alltid.
Gøy? Absolutt!
Hver dag når startskuddet går skyver jeg fra og manøvrerer indre sving, ytre sving og langsidene så godt jeg kan. Jeg har fokus på arbeidsoppgavene mine og målet er å prestere slik at publikum blir fornøyd. Jeg vil aller helst ha applaus når jeg krysser mållinja, men det er bra at innbyggerne sier i fra når det ikke fungerer. Vi skal være rette vedkommende for dere og dere er rette vedkommende for å gjøre oss bedre.
PS. Innledningen på innlegget fra Ottar Gjerstad varmet selvfølgelig en webredaktørs hjerte: «Arendal kommune har en utmerket hjemmeside.» Det er også veldig hyggelig at noen sier i fra når vi klarer en god indre. Takk!
– Camilla Havik Cole