Når vi jobbet med nettsidene frem mot lansering sa vi til oss selv at nettsiden var som en hage og vi i webredaksjonen var gartnere. Vi ønsket å gå fra publisering til forvaltning og vedlikehold. Vi skulle plante litt, luke, klippe og fjerne innhold. Dette skal vi fortsette med når hagen nå er åpen for publikum.
Arendal kommunes nye nettside betyr store endringer både for innbyggerne og for oss som skal jobbe med den. Webredaksjonen består nå av 12 ansatte som skal lage og vedlikeholde alt av innhold. Vi skal utvikle og lære sammen.
Noen av oss fikk mulighet til å reise til Trondheim for å delta på ACOS brukerkonferanse i april. Dette er noe av det vi lærte:
- Jeg lærte at vi har gjort mye riktig med vår nye, stygge, bildeløse nettside. Jeg lærte at våre ansatte er som de fleste ansatte – nemlig at de har størst behov for å fortelle om den gode jobben de gjør og at våre innbyggere egentlig ikke er interessert i annet enn åpningstider.
- Jeg lærte at vi gjør mye bra i sosiale medier – men at vi kan spisse målene vi har med de forskjellige kanalene og være tydeligere på hvordan vi snakker i disse.
- Vi må brukerteste. Mitt forslag er at alle i webredaksjonen finner en brukertestingskandidat og så avtaler vi skypemøter med disse. Vi lager 5 konkrete oppgaver som vi ber alle om å løse. Så gjentar vi dette etter at vi evt. har endret innhold/struktur. Og så lager vi nye brukertester 🙂
- Gerry (McGovern) fikk meg til å forstå at mennesker er mennesker, uansett om de er innbyggere av Arendal, Oslo eller en kommune i England eller Canada. De vil ha lett forståelig informasjon «rett i fleisen» uten noe dill dall attåt. Vi må ikke være redd for å lenke til andre bedrifter, embeter, organisasjoner som innbyggerne av Arendal kommune vil ha svar på, og som de tror vi i kommunen kan svaret på. F. eks. Helfo (pasientreiser, fastlegeordning, europeisk helsekort m.m.), Nav (ulike stønader), Fylkeskommunen (tannleger) etc.
- Dagfinn (Rømen, Difi) fikk meg til å tenke over hvor heldig jeg er, som ikke opplever digitale utfordringer på kroppen, men at mange andre nok støter på dette daglig. Det er et felles ansvar å gjøre hverdagen enkel for alle, både digitalt og fysisk – med Difi som veileder i front. Konkret er vi allerede på god vei, men det er viktig å ikke hvile på lauvbæra og tro at vi kan slappe av.
- Skjema, skjema, skjema. Kort oppsummert.
- Jeg lærte mest av å se på skjemaløsningen og mulighetene der. Vi bør jobbe mer med universell utforming, prioritere topptjenester og vurdere skjemaløsning for å gjøre nettsiden enda bedre.
- Jeg synes disse sitatene fra Gerry McGovern oppsummerer godt det jeg synes var viktig:
«The great websites are ugly, but functional. They help people.»
«You don’t go to digital unless you need to. It has to be need-driven. »
Vår nettside skal levere på det folk vil vite og oppgavene de skal løse. Vi må tenke på hva som er behovet før vi lager løsningene.
Det å lære noe nytt og få noen nye perspektiver er viktig for oss, men det er like viktig å dele slik at vi kan bli bedre sammen. Læring er næring og sharing is caring 🙂
Vil du også lære litt mer? Her er noen tips til mer læring:
- Ingvild Moen – Resonate blogg: http://www.resonate.no/blog/
- Gerry McGovern – New thinking: http://www.gerrymcgovern.com/new-thinking-by-subject?tid=All
- Difi – Universell utforming – blogg: https://uu.difi.no/om-oss/blog
– Camilla Havik Cole