Stopp karusellen, jeg er svimmel og vil av.

Nei kan være et ja til god hverdagskommunikasjon.

#hverdagskommunikasjon – eller stopp karusellen.

Har du kjent på følelsen av at det blir alt for mye? Ribbefett, nye søppeldunker, juleåpningstider, planer, innovasjon og kunngjøringer.
Norske kommuner fyller på det som allerede er en slags informasjonsfylling. Der er det allerede vakre juletrær, søte kattunger, vellykkede pepperkakehus, soloppganger, solnedganger og julepyntede familier. Snart følger nyttårsraketter, visdomsord og gode forsetter for 2017. Internett må vel snart være fullt?

I 2016 ryddet vi nettsiden vår. Vi bestemte oss for at nettsiden skulle være en tjeneste og ikke en reklameplakat. 3000 sider ble til godt under 1000. Vi skrev enklere og kortere tekster, og prøvde å gjøre ting lettere å finne og forstå.

Vi kommuner har så utrolig mye på hjertet. Så mye vil skulle ha sagt og fortalt. Realiteten er at folk ikke vil lese rapporter, pressemeldinger, utredninger, power point-presentasjoner eller strategier. Samtidig er åpenhet og demokrati viktig. Medborgerskap og dialog, sier vi. Det betyr ganske enkelt å snakke med folk. Da må vi snakke og skrive slik at folk forstår hva vi skal snakke om.

  • Hvorfor skal vi kommunisere og hva ønsker vi å oppnå?
  • Hvem ønsker vi å nå?
  • Hva er det viktigste vi ønsker å si?
  • Hvordan gjør vi det?

For de fleste som jobber med kommunikasjon er dette selvfølgeligheter. Mål – målgruppe – budskap – kanal. Likevel bruker vi ofte «nu kör vi»-metoden. Det enkleste er ofte bare å få det ut, så blir alle fornøyde. Nå har vi jo informert. Oppdrag utført. Men, det er jo ikke sant. Hva tenker og opplever folk når det leser det? Hvis de i det hele tatt gjør det? I beste fall har vi nådd noen få med et litt halvgjennomtenkt budskap.

God hverdagskommunikasjon er avhengig av at vi blir litt strenge og sier nei.

Vi må få svar på spørsmålene våre og så må vi gjøre noen harde prioriteringer. Det er ikke sikkert  vi skal kommunisere på den måten og i de kanalene vi alltid har gjort.

Målet for 2017 må være at vi i kommunen skal bli litt flinkere til å skrive litt mindre, enklere og bedre. Vår hverdagskommunikasjon bør være sånn at folk forstår. Hvis det i tillegg er relevant og treffer dem i hjertet – ja da har vi gjort noe godt.

Vi prøver igjen i 2017. Godt nytt år!

– Camilla Havik Cole