Årets sommer skal etter all sannsynlighet tilbringes i Norge, og det er viktigere enn noen gang å markedsføre Arendal og å bidra til reiselyst til Sørlandet.
– Vi har en fantastisk natur og skjærgård, og et mangfold av spennende attraksjoner og opplevelser, sier Christina Forslund Sæthre fra Arendal turistkontor, og legger til:
– Norgesferie sommeren 2020 vil bety veldig mye for reiselivsbransjen og byen vår. Turister legger igjen penger og for mange kan det bety videre eksistens, og at vi fortsatt har et levende reiselivstilbud også etter korona-krisen.
«Kom til Arendal» er arbeidstittelen på et felles prosjekt mellom Arendal kommune, Arendal Havn KF, Arendal By AS og Arendal Næringsforening. Formålet med prosjektet er å sørge for at Arendal er synlig for turister på de viktigste digitale flatene.
– Kortversjonen er at dette er et prosjekt for å øke synligheten til Arendal for turister. Vi skal øke synligheten via Google, godt innhold og målrettet markedsføring, sier Sverre Knutsen, prosjektleder og dagligleder for Arendal By.
Støtte det lokale næringslivet
Prosjektgruppen står for strategi og konseptutvikling, men kobler på lokale bedrifter for å produsere innholdet og implementere planene. For eksempel så skal Espen Bierud produsere videoene og Stig Solberg i Visible skal optimalisere kampanjen på Google.
– Målet er å lære mye av data vi får inn underveis og dermed optimalisere kampanjen løpende. Tro det eller ei, men det er faktisk ikke heeelt sikkert at vi har truffet spikeren på hodet på alt vi har tenkt, så la oss få svarene, meddeler Sverre.
I første omgang har vi valgt ut disse målgruppene: båtturister, campingturister, sykkelturister, barnefamilier og lokale ambassadører. Dette på bakgrunn av informasjon fra Google, leverandører og egne kanaler.

Foto: Jannike Mohn
Arendal.com
Innholdet til kampanjen skal deles på arendal.com, som er det digitale turistkontoret og markedsføringsnettsiden for Arendal.
Nettsiden er på 3 språk (norsk, engelsk og tysk) og lages i samarbeid med USUS/Visit Sørlandet som i 2019 hadde over 4 millioner sidevisninger.
Prosjektgruppens oppfordring til Arendalitter er å være ambassadører. Fremsnakk byen vår, og hjelp oss gjerne med å dele innholdet til denne kampanjen.
Nysgjerrig på å vite mer? Arendal.com