Hold deg aktiv

Koronatiden, og isolasjonen den medfører, er utfordrende for oss alle. Derfor er det viktig at vi kommer oss ut og er aktive.

Folkehelsekoordinator Tone Worren i Arendal kommune gir her sine beste tips til å holde deg frisk og rask. Det er aldri for seint å begynne å trene, litt er bedre enn ingenting og enda mer er supert.

Rådene fra Helsedirektoratet150 minutter hver uke, som betyr 22 minutter hver dag. Og det beste er at du kan dele det opp så mye du vil. Og dersom du gir noen av disse minuttene høy intensitet (raskere puls), så kan du halvere tiden.

Muskler er viktige fordi det styrker balansen og bevegeligheten. De viktigeste muskelgruppene er bein, hofter, mage, rygg, bryst, skuldre og armer, og en bør gjøre ting som styrker disse musklene et par ganger i uka. Kan du ikke være aktiv ute, kan du gjøre noen øvelser hjemme.

Aktivitet gir bedre humør, motvirker skader og ulykker, mindre risiko for sykdom (diabetes type 2, kreft), du bedrer hjernens funksjon og ikke minst så får du oppleve mer.I disse tider er naturopplevelsene de beste vitaminene vi kan gi oss selv.

Ute i naturen er det ikke noe problem å holde to meters avstand, og Arendal har fantastiske områder langs sjø, i skog og «til fjells». Vi har samlet mange tips til sykkelturer, badeplasser, gåturer og mye mer på: arendal.kommune.no/aktiv

Balanse i livet

Litt av alt er en god leveregel. Kroppen vår liker variasjon, og den trenger variert kosthold og aktivitet. Det er mye god helse i å kose seg også. Når vi koser oss senker pulsen seg og vi kan kjenne på gode følelser som gjerne kan vare en stund. Når vi er fysisk aktive, spiser godt og sunt er det lettere å ta vare på de sosiale relasjonene. Når vi tar vare på sosiale relasjoner er det lettere å være aktiv og spise riktig – det fremmer din livskvalitet gjennom god fysisk og psykisk helse.

Folkehelsekoordinator Tone Worren demonstrere treningsapparatene på Birkenlund lysløype.

Visste du at …

Birkenlund lysløype har 8 treningsapparater langs den 4,4 km grusløypa

Nytt skilt i Arendal sentrum viser sykkelruter ut av byen.

Fra Arendal sentrum er det nylig merket skilt for syklister til turmål av varierende innhold og lengde.

På TUR appen – turappen.no er det både turkart, poster, quiz og poeng til å registrere.

Bruk også Ut.no – hele Norges turplanlegger.