Livet etter lansering

Å lage en enkel kommunal nettside tar tid. Lang tid. Etter å ha jobbet lenge og hardt med prosjekt, innhold, forankring, strukturering, følelser og skriving er det lanseringsdag. Eller dagen da den gamle siden byttes ut med den nye. Lanseringsdag er glede, nervøsitet, stress og lettelse.

Men det sluttet ikke der. Livet med ny nettside er fyllt med pussing, forbedring, forenkling, sletting og oppdatering. Webredaksjonen jobber hver dag for å gjøre kommunens nettside enda bedre. Siden vi lanserte i mars har vi fått 1895 tilbakemeldinger via «Fant du det du lette etter»-funksjonen på nettsiden. Dette er gull verdt for oss og disse svarene gjør at vi kan gjøre justeringer som er basert på det folk der ute trenger.

Dele med andre
Vi er veldig glade for alle kommentarene vi har fått etter lansering, også de kritiske. Men vi må innrømme at vi blir ekstra glade for alle som har heiet på oss. Andre kommuner har kontaktet oss og vært nysgjerrig på nettsiden og på hvordan vi har jobbet. Vi har svart og delt med glede. Det viktigste i nettprosjektet vårt har vært å dele – både oss prosjektkommunene mellom (Grimstad, Froland og Arendal) og med alle andre som elsker kommunale nettsider. (det er flere enn du tror)

Her kommer derfor noen av  svarene i tilfelle dere ikke har rukket å ta kontakt fordi dere jobber hardt med prosjekt, innhold, forankring, strukturering, følelser og skriving.

Intern forankring: Dette var den jobben som var mest tidkrevende, utmattende og vanskelig. Det var også den jobben som var den viktigste. Vi snakket om den nye nettsiden hver gang vi fikk muligheten. Vi snakket rett og slett med ansatte. Hele tiden.

Kunngjøringer/høringer/nyheter: Vi tok bort nyhetslisten fra førstesiden vår. Det var et resultat av at vi fant ut at vi brukte veldig mye tid på å lage nyheter som nesten ingen leste. Det er viktig at det er åpenhet om det kommunen gjør og at det er lett å finne informasjon. Å ha en lang nyhetsliste med mer eller mindre oppdaterte nyheter gjør ikke dette lettere. Vi valgte derfor å lage gode sider som har varslingsbokser med aktuelle ting.
Vi har kuttet ut nyheter på nettsiden, men har kunngjøringer her: https://www.arendal.kommune.no/politikk-og-organisasjon/kunngjoringer/
Vi lager så få kunngjøringer som mulig og når det finnes en fast side som for eksempel en side om en plan så dobbeltpubliserer vi denne. Det betyr at en plan bor under Temaplaner og strategier, men publiseres også under kunngjøringer i f. eks høringsperioden.
I tillegg viser vi alt vi legger ut på Facebook og Twitter her: https://www.arendal.kommune.no/aktuelt/

Spørreundersøkelser: Vi hadde en toppoppgaveundersøkelse som ble gjennomført av Netlife Research. Den besto av interne intervjuer (for forankring) og et kort spørreskjema på nettsiden som lå ute på den gamle nettsiden fra mai til september 2015.
Vi logget alle henvendelser på servicesenteret hos oss en uke i mai i 2015. Vi brukertestet ingenting på den gamle siden, men vi brukte statistikk fra den gamle siden og resultatene fra brukerundersøkelsene til å lage den nye nettsiden.

Starte på nytt: Vi laget en nettstrategi med klare mål og en skriveguide. Vi startet helt på nytt og overførte ikke noe fra den gamle nettsiden uten å skrive det om og forenkle det først.

Lansering/Publisering: Vi var 3 kommuner som publiserte nye nettsider samtidig. I Arendal var vi opptatt av at dette egentlig var en publisering fremfor en lansering.  Vi ønsket å informere godt om det som kom, men ikke lansere med såkalt «brask og bram». Vi skrev mye om nettsiden på bloggen vår i forkant. Vi laget oss også to e-postlister i forkant av byttet. En intern og ekstrern. Vi sendte ut en e-post litt før lansering og en i ukene etter. Her minnet vi om nye lenker og ba folk om å ta kontakt hvis de hadde spørsmål.

På «lanseringsdagen» la vi ut dette blogginnlegget: Hipp, hipp, hurra!
Vi la også ut på sosiale medier: Instagram, Facebook og Twitter.
NB! Vi laget ikke aktueltsak om at vi hadde fått nye nettsider. Det ser man jo.

Jeg tror at det funket ok å gå for en publisering og ikke en storslått lansering. Altså ingen kakefester, navnekonkurranser eller iPad-gevinster.
For innbyggerne er jo det viktigste at ting funker.
Det er viktig å feire skikkelig, men det gjorde vi for oss selv 🙂

Det funker!
Vi er veldig stolte av nettsiden vår. Den er mye lettere å finne frem i og har også blitt et viktig arbeidsverktøy for servicesenteret vårt.
Hovedmålene i nettstrategien vår var og er fortsatt:

  • Forståelig informasjon
  • Effektiv utnyttelse av kommunens kompetanse og ressurser
  • Tilfredse innbyggere

Jeg tror vi har klart mye, men vi jobber videre.

Lykke til!
Hvis du er i starten, midten, på slutten eller lever livet etter «lansering».
Det kan være trygt, godt og oppmuntrende å tenke på dette:

«Everything will be ok in the end. If it is not ok, it is not the end.»
Sonny i filmen ‘The Best Exotic Marigold Hotel’
– Camilla Havik Cole