Denne uka rundet Arendal kommune 3000 følgere på Facebook. Jeg sitter på jobb, ser ut på sola som skinner på Arendal og tenker at det skal vi være stolt av. Sarpsborg kommune feiret 10 000 følgere for noen uker siden, men de er absolutt storebror i denne sammenhengen. Akkurat nå, iallefall.
Det har nemlig skjedd noe i kommune-Norge. Da kommunen åpnet Facebook-konto i 2009 var vi en av få. Nå er vi en av mange. Kommunene bruker Facebook aktivt og bevisst som et kommunikasjonsverktøy for blant annet:
- dialog
- omdømme
- beredskap
- deling
- markedsføring
- holdningskampanjer
Jeg er sikker på at noen tenker «Må jeg like dette?», «Hvorfor skal kommuner være på sosiale medier?» «Har ikke kommunene andre og mer viktige oppgaver å drive med?»
Det diskuterer jeg gjerne.
Men-
Sosiale medier er en enkel og lite ressurskrevende måte for en kommune å komme i dialog med sine innbyggere. Dialog og engasjement er viktig for å styrke og videreutvikle kommunens tjenester.
Sosiale medier er også et viktig verktøy i beredskapssituasjoner.
Jeg mener vi absolutt må være tilstede i disse kanalene og jeg håper at mer enn 3000 (og forhåpentligvis flere etter hvert) er enige med meg.
Tusen takk til alle dere som har vendt tommelen opp for oss og fortsatt god sommer!
– Camilla Havik Cole