På god fot

Noen er flinke. Noen er aller best.
Da jeg vokste opp i Trøndelag var Rosenborg best. Seriemester, Norgesmester og mirakelet på San Siro.
Hvordan fikk de det til? Hvorfor var de så gode?
De hadde selvfølgelig Nils Arne Eggen. De hadde også en historie, en unik kultur, et klubbhus, postulater og ikke minst gode lagspillere.

En av våre satsningsområder innen kommunikasjon i Arendal kommune er sosiale medier. Vi er ganske flinke. Sarpsborg er best. Kommunal Norgesmester i sosiale medier mange år på rad. Hvordan får det det til? Hvorfor er de så gode?

Vi har fulgt nøye med på det Sarpsborg kommune gjør i sosiale medier. Vi har latt oss imponere. For å finne ut mer om hvordan og hvorfor spurte vi pent om å få komme på besøk til det beste laget i landet.

Ingen av oss hadde vært i Sarpsborg før. Noe av det som møtte oss var grønne enger, en flott bypark, feide og rene gater, god mat og ikke minst hyggelige innbyggere. Vi fikk inntrykk av at de er stolte av kommunen sin og nettopp idrett er en av de tingene som er med på å skape denne følelsen av tilhørighet og stolthet.
Et fotballag i Eliteserien. Ikke Norges beste. Ennå.

«Veien er målet! Hvis du ikke er i stand til å glede deg over veien mot målet, er du heller ikke i stand til å glede deg over å ha nådd målet – hvis du gjør det!»
Nils Arne Eggen

Så hvorfor er Sarpsborg Norges beste kommune på sosiale medier?
Her er noen av de tingene vi så og hørte:

  • De har en kommunedelplan for kommunikasjon med konkrete tiltak. Planen omfatter IKT, kommunikasjon og omdømme, og er politisk vedtatt
  • De prioriterer
  • De har ansatte med fokus på sosiale medier og ekspertkompetanse på videoproduksjon
  • De har laget en plan for arbeidet med sosiale medier: definert hva, hvorfor og hvorfor ikke
  • De er gode på å fortelle historier – både med bilder og tekst.
  • De har fokus på å sette dagsorden og være aktuelle – egne nyheter er en del av dette
  • De bruker et språk og en tone som er  engasjerende og lett å forstå
  • De har mange dyktige fagfolk (mange av dem journalister)

Det er mange grunner til at Sarpsborg kommune har lykkes så godt, men jeg tror de har klart det som Rosenborg i sin tid gjorde og den gang var så gode på. De har klare mål og jobber målbevisst mot det de tror på. Helt ubevisst (antar jeg) lever de opp til to av Rosenborgs postulater:

  • Vi har humør og temperament
  • Vi er folkelige

Hjertelig. Jeg tror det er en viktig faktor i det å lykkes i sosiale medier.  Sarpsborg kommune formidler med hjertet og i en tone som appellerer til sarpingene.

«Det er min sterke følelse for filosofien som bærer budskapet: Det som er sterkt nok i hjertet, blir også stort i hjernen.»
Nils Arne Eggen

Men det er ikke bare for oss andre å gjøre akkurat som Sarpsborg.
Vi må finne vår stemme. Vår tone. Bygge vårt klubbhus. Skrive våre postulater.
For hva er det egentlig som får våre hjerter til å banke for Arendal?

Hjertelig takk til Pål Nilsen og alle de andre flinke folka som jobber i Kommunikasjon og service i Sarpsborg kommune. Takk for at dere ville spille ball med oss. Takk for at vi fikk komme inn i «klubbhuset», få et innblikk i hva dere gjør og hvordan dere jobber.
Raust og lærerikt. Det liker vi!

– Camilla Havik Cole

PS! Sitatene er hentet fra boka «Godfoten. Samhandling – veien til suksess» av Nils Arne Eggen. Gammel, men god. Finnes i magasinet på Arendal bibliotek 🙂