Kommunekoden

Like før helgen kom det inn et lite tips inn i mailboksen min. «Denne bloggen skal dere følge med på» stod det.

Jeg tok en kjapp titt på lenka, så ordene «oslobeta» «hvorfor-trenger-kommunen-et-nytt-nettsted» og tenkte:

«Akkurat det har jeg tenkt mye på. Det at vi i Arendal trenger å gjøre noe med vårt nettsted. Selv om det er veldig få som klager på nettsidene våre. Noen meldinger om lenker som ikke fungerer og eksterne tjenester som ikke virker som de skal, men servicesenteret blir ikke ringt ned av sinte innbyggere som raser over nettsiden vår. Men kanskje betyr mangelen på klager at folk har gitt opp. At de ringer servicesenteret for å få svar fordi de ikke fant det når de søkte på Google. Eller kanskje forstod de ikke det de fant? Når jeg navigerer meg rundt på www.arendal.kommune.no slår det meg at vi har mye (og da mener jeg MYE) informasjon liggende ute. Vi skriver med så mange stemmer og med så ulik tone. Vi har så mange kryssreferanser at det er helt umulig å ikke gå seg bort. Vi produserer og produserer, uten å spørre hva innbyggerne leter etter og hva som er viktig for dem. Vi legger inn «relevante lenker», «se også» og «les mer». Gjerne i en høyremeny som ikke vises på mobil. Vår nettside ble lansert i 2009 og er snart en nettdinosaur. 10% av våre besøkende leser siden på en mobilflate og ikke på den PCen siden i sin tidble laget for.»
Alt dette tenkte jeg i løpet av noen sekunder. Så klikket jeg på lenka og leste.

PANG! Det traff meg rett i hjertet og hodet. Først ble jeg utrolig glad fordi en kommune virkelig tar tak i nettstedet sitt, stiller noen kritiske spørsmål og tar noen viktige prioriteringer. Og ikke minst, fordi de deler sine tanker og måten de jobber på.

Det er flere kommuner som velfortjent har mottatt heder og ære for sin jobbing med nye nettsider, men det er fortsatt ingen som har løst det jeg kaller kommunekoden.
Det er ikke nok med en enkel forside hvis man ved neste klikk kommer inn i kommunejungelen. Men mindre du er Indiana Jones.
De fleste av oss er ikke eventyrere. Vi vil bare vite noe eller gjøre noe. Gjerne så raskt som mulig og via det vi har for hånden. (ofte smarttelefonen eller nettbrettet.)
I en verden full av informasjon, LOS-struktuer, fagmiljøer med ulikt fokus og mangel på synliggjøring av gevinster har det vært vanskelig å lage den siden Oslo kommune har ambisjoner om å lage:

  • Lettere å finne frem
  • Enklere å forstå
  • Tilgjengelig fra mobil og nettbrett
  • Brukervennlig design

Hodet mitt tenkte at dette er helt riktig. Dette er jo dit vi også skal.

Lett å finne, lett å forstå, lett å få gjort og lett å like.

Vi jobber på og følger med på det Oslo kommune gjør. Jeg heier på #Oslobeta og er spent på om det er de som klarer å knekke kommunekoden.

Følg bloggen her: http://oslobeta.no/
Følg utviklingen av den nye nettsiden her: http://alfa.oslo.kommune.no/

– Camilla Havik Cole