Hva er det med høsten som gjør at dagene plutselig går så mye fortere? Etter en deilig sørlandssommer stopper jeg plutselig opp og ser på kalenderen. November står det.
Oj, det kom litt brått på!
I løpet av disse dagene som kom og gikk har jeg blant annet jobbet for kommunen min. Jeg jobber for at vi skal bruke digitale kanaler på en slik måte at de er med på å løse oppgaver for, informere og inspirere våre innbyggere. Jeg har mange tanker om hvordan vi best kan gjøre dette, men det er alltid nyttig og viktig å få inspirasjon fra andre. Jeg har fått noen gode impulser i løpet av denne høsten og vil gjerne gjøre forsøk på å oppsummere noe av det jeg har lært i dette blogginnlegget.
I september var jeg med med på webdagene hvor temaet var generasjonsskiftet. Blant foredragsholderne var David MCCandless (mannen bak Information is beautiful), Jean-Baptiste Huynh (mannen bak Dragonbox), Kate Kiefer Lee (innholdsstrateg i MailChimp) og mange flere dyktige og inspirerende mennesker.
Et gjennomgående tema var den gode kundeopplevelsen. Det vi lager på nett må være tilgjengelig for alle brukergrupper og vi må forsøke å skape en lykkelig slutt. Det er nok mange i kommune-Norge som ikke er komfortable med kundebegrepet, men jeg tror det er relevant å tenke at det vi leverer er tjenester – og at det er en selvfølge at de skal være gode. Jeg er selv innbygger i Arendal kommune og betaler for de tjenestene jeg får. Jeg er altså en kunde som har forventninger om å få løst de oppgavene og det informasjonsbehovet jeg har. Det kan være å søke barnehage, sjekke skoleruta, finne ut hva jeg må gjøre før jeg kan bygge den garasjen eller finne en oversikt over ting familien kan gjøre sammen denne helgen.
En kommunes portefølge er variert, og innbyggernes forventninger er det samme. Derfor er det viktig at vi snakker med kundene våre.
På årets eKommunekonferanse som også ble arrangert i september var temaet digitalisering. KommITs Kirsti Kierulf snakket om «effektive kommuner, glade innbyggere og et godt næringsliv». Det er et stort potensiale innenfor det å ta ut gevinstene av digitaliseringen det jobbes med. Det er også behov for å tenke nytt og tenke mer sammen.
Denne videoen fra KS er en del av innovasjonsverktøyet N3.
Jeg anbefaler en titt:
Min nyeste opplevelse var et fyrverkeri av et foredrag med Kathrine Aspaas. Hun er forfatteren bak boken «Raushetens tid». Noen av det jeg satt igjen med fra hennes foredrag var at vi må gi hverandre rom for å feile og være mer rause. Utvikling og innovasjon skjer når vi tillater oss selv og andre å gjøre ting før vi kan det 100% – prøve, feile og lære. Vi må dessuten bli flinkere til å dele og utvikle ting i samarbeid.
Derfor deler jeg litt inspirasjon med dere!
Video fra Webdagene 2013
Presentasjoner fra eKommune 2013
Raushetens tid på Facebook
N3 – KS innovasjonsverktøy
– Camilla Havik Cole
PS. Dette blogginnlegget er publisert uten sikkerhetsnett!
(les: jeg har motstått fristelsen til å spørre mine gode kollegaer om hva de synes og om det er godt nok :))